Bloggen lever! + Jag förklarar mig

by

Det är numera bland andra moi som driver denna viktiga blogg, som ju har legat i träda alldeles för länge. Jag känner att jag tar på mig ett slags ansvar. Nog för att den så kallade allmänhetens intresse för asexualitet är, för att underdriva, ganska begränsat. När jag för ett tag sen googlade asexuell var de föreslagna sökorden ”asexuell reproduktion” samt ”asexuell svamp”. Sen dess har det faktiskt poppat upp en del asexualitetsrelaterade bloggar, men den här är fortfarande bland det första icke svamprelaterade som kommer upp vid googling. Jag måste därför tänka på det här med första intryck, att det tydligen är viktigt och så vidare.

Jag vill inte framstå som någon slags jobbig asexuell som klagar på sexnormer och bara gnäller på andra för att de inte för min kamp, utan att själv komma med några konstruktiva eller dekonstruktiva teorier. Jag känner även att jag bör vara riktigt överentusiastiskt sexpositiv i varannan mening. Folk får ju inte tro att jag är någon slags moralist som bara är sur över att jag blev kallad tönt en gång i högstadiet, eller något liknande. Eller reagera så här: ”aww, vad fint att alla får vara som de vill. Nu kan vi riktiga vuxna fortsätta med det viktiga; den genitala frigörelsen”.

Jag vill inte att det ska framstå som att asexuella tycker att vi är offer, och lämna öppet mål för alla som undrar vad vi klagar på, när [valfri grupp] möter en massa förtryck som asexuella inte kan föreställa sig. Eller som att vi är en till tradig, osexig ”minoritet” som ska hålla på och kräva ”rättigheter” hit och dit så att begreppen tillslut urvattnas och vi glömmer det verkligt viktiga (sex?). Det får inte bli trivialt, men inte heller för argt och känslosamt.

Allt detta kommer folk antagligen att tänka, vad jag än gör. Det är detta som gör att jag drar mig så för att skriva eller prata om asexualitet. Jag har försökt, med människor som upplever sig som väldigt normkritiska och öppensinniga, men har mest mötts av en klapp på huvudet. Så jag slutade med det och började blogga, uppenbarligen.

Jag påstår inte att asexuella är de enda som kränks, patologiseras, förlöjligas och utesluts. Jag påstår inte att asexuella har det värre än någon annan. Jag är övertygad om att de svårigheter en som asexuell möter inte är isolerade från de svårigheter många andra möter. Även om så var fallet skulle det vara rätt att asexuella tar plats. Jag stjäl inte utrymme från någon annans utrymmeskvot – det finns faktiskt ingen sådan kvot. Den är bara något påhitt.

Jag skriver om asexualitet för att 1. Jag är asexuell, och 2. För att det fortfarande ses som för irrelevant för att så värst många andra ska orka göra det. Kanske tycker de att det är tråkigt och osexigt eller att det komplicerar budskapet om den sexuella frigörelsen för mycket, jag vet inte.

Nu blev det lite gnäll i alla fall. Egentligen hade jag velat börja med att bevisa att jag är sådär skön och harmonisk ”trots att” jag kallar mig asexuell och inte har sex. Inte för harmonisk förstås, som att min själ helt saknar passion och svärta, men ni fattar. Det får bli en annan gång, och jag ber lagom ödmjukt om ursäkt för detta halvjobbiga inlägg. Kram på er!

2 svar to “Bloggen lever! + Jag förklarar mig”

  1. HSP Says:

    Hej på dig!! : ) Jag undrar om det finns någon sida att söka en asexuell partner? Jag vet om Ace-book, men en svensk sida? Typ Mötesplatsen fast för oss asexuella. Mvh HSP

    • saarta Says:

      Det finns nog ingen renodlad asexuell kontaktsida för asexuella på svenska tyvärr. Jag vet dock att det finns en ganska ansenlig klubb för asexuella på den nordiska hbtq-sajeten qruiser.com så du kan ju alltid börja där 🙂 Allt gott /Saarta

Kommentera

